MODERN WARFARE 3 VS BATTLEFIELD 3


اگر از آن دسته بازی بازهایی هستید که اخبار روز گیم را دنبال می‌کنند؛ بدون شک متوجه بحث‌های داغ کاربران اینترنت پیرامون دو عنوان Battlefield 3 و CoD: Modern Warfare 3 شده‌اید. شعله‌ی این بحث‌ها تا حدی فروزان گشته که به درگیری لفظی سران دو کمپانی EA و Activision انجامیده است. در این مقاله به بررسی دو بازی و مقایسه‌ی فاکتور های اصلی آن‌ها با توجه به اطلاعات رسمی منتشر شده می‌پردازیم.

گیم پلی:
بدون شک عمده‌ترین وجه تمایز یک بازی ویدئویی از سرگرمی‌های دیگر، در گیم پلی نمایان می‌شود. عوامل جذابیت گیم پلی را می‌توان به نوآوری و تنوع مراحل در کنار استفاده از استاندارد های اولیه‌ی سبک بازی و هماهنگی با روایت داستانی خلاصه کرد. اما کدامیک از این دو بازی توانسته‌اند در این زمینه بهتر عمل کنند؟ Battlefield 3 مانند نسخه‌های پیشین با تمرکز بر کار گروهی و استایل Run & Gun برای واقعی‌تر جلوه دادن میدان نبرد و درگیر کردن بازی باز در آن تلاش می‌کند. میدان‌های نبرد وسیع با دشمنان پرتعداد در برابر شما و دوستانتان قرار می‌گیرند و این شمایید که باید با پیشروی در نقاط خاصی از این مکان‌ها ضمن پاک‌سازی، خود را برای دشمنان جدید آماده کنید. ترکیب این نوع گیم پلی با صحنه‌های حماسی و تأثیر گذار وجه تمایز این نسخه از Battlefield با نسخه‌های پیشین به شمار می‌رود. اما آیا این ویژگی یک نوآوری محسوب می‌شود؟! بدون شک جواب خیر خواهد بود. در آخرین نسخه از سری پرآوازه‌ی Medal of Honor (که توسط استودیو Danger Close یکی از زیر مجموعه‌های EA ساخته شده) شاهد ترکیب نه چندان جالب همه‌ی ویژگی‌های ذکر شده‌ی بالا با یکدیگر بوده‌ایم. اما نتیجه‌ی کار بیشتر از یک عنوان متوسط که پس از مدت کوتاهی به خسته کننده شدنِ بازی برای بازی باز می انجامید؛ نبود. بنابراین DICE برای ایجاد تحول و نوآوری در BF3 به عناصر جدیدتر و صد البته کامل‌تری احتیاج دارد. در نگاهی دقیق‌تر هم شاهد همان تیر اندازی های قدیمی، Heavy Machine Gun های تکراری، کنترل بالگرد و تانک‌های به یاد ماندنیِ BFBC2، در نسخه‌ی سوم Battlefield هستیم. هیچ چیز جدیدی نیست! گیم پلی BF3 فقط در کنار گرافیک خیره کننده‌ی بازی جلب توجه می‌کند و به تنهایی صفتی بیشتر از یک FPS معمولی به آن تعلق نمی‌گیرد.

اما آیا MW3 توانایی برآورده کردن انتظارات طرفداران و جذب بازی باز های جدید را خواهد داشت؟ برخلاف BF3، سازندگان Modern Warfare 3 برای جذابیت بیشتر بازی و ایجاد لذت دو چندان برای بازی باز تلاش می‌کنند و بازی بیشتر از یک شبیه ساز جنگ، به یک سرگرمی تشبیه می‌شود. مانند گذشته در گروهی قرار می‌گیرد و در مکان‌های مختلف به مبارزه با دشمنان می‌پردازید. ظاهراً فقط عضوی از گروه قدرتمند Delta Force یا SAS هستید اما عملاً مهم‌ترین نقش در گروه بر دوش شماست و از هر 10 نفری که کشته می‌شوند، حداقل 8 نفرشان به وسیله‌ی شما از بین می‌روند! رانندگی اتومبیل، سواری با قایق، شنا در زیر آب و کنترل AC130 از جمله قابلیت‌های تکراری CoD در نسخه‌ی سوم از سری Modern Warfare به شمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز Call of Duty با دیگر FPS ها سینماتیک بودن بیش از حد بازی ست که به طبیعی جلوه دادنِ آن کمک بسزایی می‌کند. این ویژگی در MW3 هم به زیبایی هرچه تمام‌تر جلب توجه می‌کند. تنوع مراحل با توجه به فراوانی عناصر موجود در گیم پلی مانند گذشته در سطح بسیار خوبی خواهد بود و بازی باز با درگیری در جریان بازی با انگیزه‌ی بیشتری به ادامه‌ی کار می‌پردازد.

در انتها باید گفت در زمینه‌ی گیم پلی هیچ یک از دو بازی نوآوری خاصی به خرج نداده‌اند. اما استفاده از تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های نسخه‌های پیشین CoD در Modern Warfare 3 سبب تنوع بیشتر مراحل و جذابیت آن خواهد شد. در حالی که اگر BF3 دقیقاً همان چیزی باشد که در تریلرها دیدیم، تفاوت چندانی با عنوان Medal of Honor نخواهد داشت و همان گیم پلی را در سال 2014 و با گرافیک فوق‌العاده ارائه می‌دهد.

داستان:
در زمینه‌ی داستان، تفاوت‌های زیادی بین دو بازی وجود دارد. Battlefield 3 حکایت از داستان سربازانی دارد که برای بدست آوردن سلاحی شیمیایی در مرز ایران و عراق وارد مبارزه می‌شوند. شما در نقش سر گروهبان بلکبرن رهبری گروه پنج نفره تان را بر عهده دارید که باید به دنبال این سلاح شیمیایی بروید. پس از درگیری‌های پی در پی بلک برن و یارانش برای بدست آوردن سلاح؛ به ایران وارد و در تله‌ی یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های تاریخ بشریت(با مرکزیت تهران) گرفتار می‌شوند! توجه سیر داستانی بازی بر مسائل خاورمیانه متمرکز شده و داستان بازی در شهر های تهران، پاریس، نیویورک، سلیمانیه، جزیره ویک و عمان دنبال می‌شود. بدون شک با خواندن بخش کوتاهی از داستان بازی متوجه عدم توجه سازندگان به این فاکتور مهم شده‌اید. باید تا انتشار بازی صبر کنیم و ببینیم روایت داستانی چگونه طراحی شده و پایه‌های بازی چگونه شکل گرفته‌اند.

داستان Modern Warfare 3 به اتفاقات آینده و ادامه‌ی نسخه‌ی دوم اشاره دارد. روسیه نه تنها حمله‌ی خود به ایالات متحده را قطع نکرده بلکه نیروهای خود را در مناطق مختلف اروپا مستقر کرده است. پیش بینی جنگ جهانی سوم در نسخه‌ی سوم سری پر آوازه‌ی Modern Warfare از کیفیت خوبی برخوردار نیست و با دقت پایینی انجام پذیرفته است. بخش عمده‌ی بازی در شهر های نیویورک، لندن، پاریس، برلین، سرالئون، مسکو و دوبی و کشور سومالی دنبال می‌شود. با سابقه‌ی قوی Activision در این زمینه، انتظار روایت داستانی عالی را از بازی داریم که ضعف هسته‌ی اصلی آن را تا حدودی نهان کند.
در نهایت باید گفت شاید قضاوت در رابطه با داستان بازی قبل از انتشار، بیهوده و خنده دار به نظر برسد که در کنار اطلاعات نه چندان دقیق منتشر شده از دو بازی، کار را سخت‌تر می‌کند. ولی با توجه به لوکیشن‌ها و جو داستانی تکراری که در هر دو بازی دیده می‌شود، MW3 و BF3 تقریباً در یک سطح قرار خواهند داشت و شاهد داستانی نه چندان غنی از هر دو بازی خواهیم بود.

گرافیک:
اما وقتی به بخش گرافیک می‌رسیم، همه چیز تغییر می‌کند! در Battlefield 3 به لطف موتور گرافیکی قدرتمند Frostbite 2 شاهد گرافیکی فوق‌العاده خواهیم بود! تخریب پذیری های باورنکردنی، جزئیات فوق‌العاده چهره‌ی کاراکترها، نورپردازی پویا و انیمیشن‌های کاملاً هماهنگ، سطح گرافیکی بازی را قابل قیاس با عناوینی مانند Uncharted یا Crysis قرار می‌دهند! در مقابل شاهد همان موتور قدیمی از CoD: MW3 هستیم که تجربه‌ای تکراری از گرافیک کاملاً متوسط را برایتان رقم خواهد زد. نورپردازی نه چندان جالب، تخریب پذیری های اسکریپت شده و جزئیات پایین انفجارات سطح گرافیکی MW3 را چندین درجه پایین‌تر از BF3 قرار می‌دهد.
در نهایت باید گفت در زمینه‌ی گرافیک، Battlefield 3 بسیار بهتر از MW3 عمل کرده و از همین حالا برنده‌ی این راند محسوب می‌شود.

مولتی پلیر و Co-Op:
وقتی از بزرگ‌ترین FPS های سال 2011 (یا حتی تاریخ) صحبت می‌کنیم، مسلماً یکی از مهم‌ترین فاکتور های مورد بحث بخش بازی چند نفره(مولتی پلیر) خواهد بود. بدون شک مولتی پلیر Battlefield Bad Company 2 و Call of Duty Modern Warfare 2 از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین بازی های چند نفره ی تاریخ به شمار می‌روند که هنوز هم پس از گذشت چندین سال از انتشار، سرور های شلوغ و پر جمعیت آن‌ها جلب توجه می‌کند. مولتی پلیر Battlefield 3 شباهت زیادی به BFBC2 دارد و مانند آن دارای 4 کلاس خواهد بود. مود های بازی چند نفره هم تغییری نکرده و Team Deathmatch پس از غیبتی کوتاه به این نسخه از سری Battlefield بازگشته است. اضافه شدن اسلحه‌های جدید، بازی در مپ های فوق‌العاده با جزئیات باور نکردنی و استفاده از انواع و اقسام وسایل نقلیه از جمله دیگر ویژگی هاییست که BF3 از BFBC2 به ارث برده است. اما تفاوت عمده‌ی BF3 با نسخه‌های پیشین قابلیت ساپورت 64 بازیکن در نسخه‌ی PC ـست. بازگشت قابلیت استفاده از جت در بازی و توانایی دراز کشیدن برای بازیکن از دیگر تفاوت‌های BF3 با BFBC2 به شمار می‌رود. اضافه شدن قابلیت Co-Op با وجود 10 مپ مختلف هم در این نسخه در جای خود جالب توجه است. امّا در مقابل MW3 مانند گذشته با قدرت برگشته و وجود بیش 20 مپ مختلف در بازی و اضافه شدن 5 Perk و تعداد زیادی Killstreak گواه پیشرفت چشمگیر بازی در این زمینه است. وجود بخش Spec Ops در بازی و دو مود Survival و Mission و بیش از 10 مپ طراحی شده برای آن در جای خود جلب توجه می‌کند.
در نهایت باید گفت در زمینه‌ی مولتی پلیر هر دو بازی عالی عمل کرده‌اند و BF3 با طراحی خیره کننده و دقت بسیار بالا در طراحی مپ ها در مقابل MW3 با مپ های جدید و قابلیت‌های نو قرار گرفته است. با توجه به سلیقه‌ای بودنِ مولتی پلیر، هر دو بازی در یک سطح قرار گرفته و با تمرکز روی ویژگی‌های مختلف، تجربه‌ای متفاوت را برای طرفداران رقم خواهند زد.

نتیجه گیری:
در نهایت باید گفت با وجود برتری نسبی Modern Warfare 3 در زمینه‌ی گیم پلی و برتری علنی BF3 در زمینه‌ی گرافیک، شاهد دو بازی متفاوت خواهیم بود. عناوینی که طرفداران متفاوتی خواهند داشت و گیمر هایی با سلایق مختلف را به سوی خود جذب خواهند کرد. BF3 مورد توجه گیمرهای واقع گرا و ظاهرپسند قرار خواهد گرفت و Modern Warfare 3 با تمرکز بر رفع مشکلات گذشته و استفاده از عناصر نسخه‌های پیشین در این نسخه سعی در جذب طرفداران قدیمی خود دارد. با وجود طیف گسترده‌ی تبلیغات دو بازی، باید انتظار فروش خیره کننده از آن‌ها را داشته باشیم.

سامان: اگر بخواهیم این دو عنوان را با هم مقایسه و به وسیله‌ی آن برنده‌ی نهایی را پیش بینی کنیم، تنها دو معیار برای انجام این کار در اختیار داریم. اولی میزان فروش؛ که از حالا برنده ی نهایی کاملا مشخص است. COD با Fan Base میلیونی خود در زمینه ی فروش در برابر هر رقیبی از هر سبکی پیروز خواهد شد و این حقیقتی است که باید با آن کنار آمد و Battlefield 3 نیز اگرچه ممکن است فروش قابل توجهی داشته باشد اما فکر نزدیک شدن به میزان فروش MW3 هم نباید به ذهن DICE و طرفدارانش خطور کند. اما دومین معیار برای تشخیص برنده‌ی این رقابت هیجان انگیز، میزان استقبال منتقدین از دو بازی و در نتیجه میانگین امتیازات است که تا به اینجا کفه ی ترازو به طرف BF3 سنگینی می‌کند. حضور موفق این بازی در نمایشگاه E3 و دریافت جوایز بسیار، DICE را امیدوار کرده که در زمان عرضه‌ی بازی نقد های مثبتی از BF3 منتشر شود. MW ها نیز تاکنون عملکرد خیره کننده‌ای در زمینه‌ی امتیازات داشته اند و با دارا بودن دو میانگین 94 در هر دو نسخه ی گذشته، انتظار از نسخه‌ی سوم بسیار بالا است.

این روز ها از بازی های کامیپوتری به عنوان صنعت یاد می‌شود و سود در یک صنعت حرف اول را می‌زند. برنده‌ی این نبرد از لحاظ مالی Activision خواهد بود و باز هم حساب های بانکی این شرکت در انتهای سال به خاطر وجود دلار های طرفداران COD تا مرز انفجار پر خواهد شد. BF3 تنها در صورتی می‌تواند علیرغم فروش کمتر خود را برنده ی این نبرد بداند که مانند اول شخص های افسانه ای ابتدای هزاره ی سوم ( بازه ی زمانی 2000 تا 2005 ) مانند Half Life و Halo به شدت مورد تحسین منتقدان قرار بگیرد.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 25 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط Farnood Saghi

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 1600
بازدید کل : 77104
تعداد مطالب : 150
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1