ONLIVE

 OnLive یک سرویس بازی از راه دور مبتنی بر اینترنت است. بدین صورت که بازی بر روی یک سرور قدرتمند، پردازش و نگهداری میشود و از طریق اینترنت به کامپیوترهای Client منتقل می‌شود. یعنی نیازی به داشتن کامپیوتر با مشخصات فنی بالا نیست و فقط با داشتن یک ارتباط اینترنتی پرسرعت می‌توان همه‌ی بازیها را بدون مشکل بازی کرد.

با توجه به ماهیت این سرویس، سرعت و کیفیت اجرای بازی مستقیماً به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. هر چقدر سرعت اینترنت بالا باشد، بازیها بدون تاخیر و روان اجرا خواهند شد.

تاریخچه:

ایده‌ی اصلی OnLive توسط آقای Steve Perlman با همکاری شرکت Rearden به تحقق پیوست. گفته می‌شود کار بر روی این سرویس از هفت سال قبل از مارس 2009 شروع شده بود. این پروژه با اهداف زیر شروع شد:

ورود به Cloud Computing، برطرف کردن محدودیتها، کاهش هزینه‌ها و محدودیت‌های منطقه‌ای در شبکه‌های کامپیوتری. آوردن خطوط پهنای باند سریع به خانه‌ها؛ ابداع چیزی جدید و بوجود آوردن خلاقیت در بازار بازی‌های ویدئویی.


 

چه چیزی نیاز دارید؟

این سرویس با سیستم عاملهای Windows XP، Vista، Seven و کامپیوترهای مکینتاش که سیستم عامل Mac OS X را استفاده می‌کنند و حتی با گوشی‌های هوشمند سازگار است.

به سخت افزار قوی نیازی ندارید چون تمام بار پردازشی و محاسبه‌ای بازی روی دیتا سنترهای ویژه‌ی این سرویس پردازش می‌شود و شما نتیجه‌ی داده را از طریق اینترنت دریافت می‌کنید.

مهمترین بخش این مقاله به میزان سرعت مورد نیاز اینترنت بر می‌گردد. برای بازی کردن در حداقل جزئیات یا SDTV، به اینترنتی با سرعت حداقل 1.5 مگابایت نیاز دارید. برای حالت HDTV که جای خود دارد، حداقل 4 الی 5 مگابایت.

با هر چیزی می‌توانید به شبکه وصل شوید. تلویزیون که البته MicroConsole را باید در اختیار داشته باشید یا با یک کامپیوتر شخصی.

بازی‌ها:

شرکتهای معتبر زیادی در حال حاضر اعلام آمادگی کرده‌اند که محصولاتشان را در اختیار این سرویس قرار دهند. از شرکتهایی که اسم بازیهایشان در لیست بازیهای OnLive قرار دارد می‌توان به اینها اشاره کرد:

Ubisoft

Electronic Arts

2K Games

Warner Bros.

Eidos

Codemasters

 

درباره‌ی OnLive:

سرویس OnLive در کنفرانس تولید کنندگان بازی GDC سال 2009 معرفی شد. در 10 مارچ 2010، اعلام شد که سرویس بازی OnLive در 17 ژوئن سال 2010 در آمریکا راه اندازی خواهد شد و قیمت استفاده‌ی ماهیانه آن 14.95 دلار خواهد بود که بعداً تغییر خواهد کرد. فردای آن روز مدیر عامل شرکت OnLiveسیستم OnLive Game Portal را معرفی کرد. با استفاده از این راه می‌توان بازیهای OnLive را اجرا کرد یا دموی آنها را استفاده نمود.

OnLive کنسولی را به نام MicroConsole ارائه خواهد کرد که به تلویزیون وصل شده و مستقیماً به سرویس OnLive متصل می‌شود یعنی نیازی به داشتن یک کامپیوتر نمی‌باشد.

MicroConsole از چهار کنترلر بی سیم پشتیبانی می‌کند و همچنین می‌توان از چند هدست بلوتوث هم استفاده نمود. این دستگاه دارای دو پورت USB برای استفاده از کیبورد و ماوس است. پورتهایComponent، HDMI و S/PDIF برای خروجی صدا و تصویر استفاده خواهد شد. یک پورت اترنت هم برای متصل شدن به شبکه و استفاده از سرویس در این دستگاه تعبیه شده است.

سرویس‌های OnLive در پنج دیتا سنتر در آمریکای شمالی ارائه خواهد شد. در حال حاضر مراکزی در سانتا مونیکا، کالیفرنیا و ویرجینیا تاسیس شده و به زودی مراکز دیگری هم در تگزاس، ایلینویز و جورجیا راه اندازی خواهند شد. کاربرانی که در محدوده 1600 کیلومتری این مراکز باشند می‌توانند از سرویس کیفیت بالای OnLive بهره‌مند شوند.

سخت افزار استفاده شده برای این کنسول کاملاً سفارشی است و شبیه چیپ‌های استاندارد CPU وGPUی کامپیوترهای شخصی است. برای کارایی بهتر، بازیهایی مثل Lego Batman می‌تواند با تکنولوژی شبیه سازی در روی همه‌ی سرورها اجرا شود ولی در بازیهای سنگین مثل Crysis Warhead برای اجرای هر بازی یک GPU لازم است. برای هر بازی دو Stream تصویر ساخته شده است. یکی از آنها (Live Stream) برای گیم پلی و شرایط دنیای واقعی اینترنت در نظر گرفته شده و دیگری (Media Stream) برای پردازش Full HDها در نظر گفته شده که برای ضبط و ذخیره سازی فیلم‌هایی از بازیها به کار میرود.

در OnLive امکانی به نام Arena وجود دارد که می‌توانید بازی گروهی چندنفره را در سراسر دنیا به صورت همزمان نگاه کنید. بعد از ورود به یک بازی می‌توانید لیست بازی کننده‌ها را ببینید و با آنها ارتباط برقرار کنید یا درخواست دوستی دهید. بدین ترتیب هر وقت دوستتان روی خط آمد می‌توانید مطلع شوید. البته تماشا کردن بازی یک نفر باید با اجازه‌ی او صورت گیرد.

 

مثل هر سرویس دیگری ابتدا باید برای خود Profile درست کنید که شامل Player Tag، Player Video و اطلاعات و تنظیمات معمول دیگر می‌باشد. برای بازی کردن هر بازی باید PlayPass آن بازی را دریافت کنید. PlayPass برای مدتی محدود به شما اجازه میدهد بازیها را بازی کنید.

Brag Clip Videos، فیلم‌هایی است که بازیکنان یا خود شما از بازیتان تهیه می‌کنید و بر روی سرویس قرار میدهید تا بقیه بتوانند ببینند. 

دسترسی دیگر کشورها:

انگلیس اولین کشوری خواهد بود که بعد از آمریکا این سرویس در آن راه اندازی می‌شود. شرکتBritish Telecom متولی این امر است تا زیر ساخت‌های مورد نیاز این سرویس را در کشور انگلیس فراهم کند. به ترتیب در کل اروپا این قضیه راه اندازی خواهد شد.

Steve Perlman برنامه‌هایی برای ارائه این سرویس به بلژیک و لوکزامبورگ را دارد که با همکاری شرکت Belgacom انجام خواهد پذیرفت. در صورت درخواست یک کشور و اعلام آمادگی یک شرکت مخابراتی برای تامین نیازهای این سرویس، OnLive آماده است خدمات خود را در سراسر جهان گسترش دهد.

جایگاه OnLive در دنیای بازی:

به محض اعلام رسمی، بسیاری از نویسنده‌های بازی، نظرات خود را درباره‌ی طرز کار این سرویس بیان کردند. هنوز خیلی از مسائل روشن نشده بود و باید کارایی این مقوله در شرایط عملی روشن میشد. بیشتر بحثها در مورد توان سخت افزاری سرورهایی بود که بازیها قرار بود روی آنها پردازش و اجرا شوند و مهمتر از آن انتقال این داده‌های سنگین از طریق خطوط پهنای باند به مصرف کننده‌ها. در زمان GDC 2009 که در سان فرانسیسکو انجام گرفت، سرویس OnLive فقط 80 کیلومتر از دیتا سنتر خودش درSanta Clara فاصله داشت و آمار فقط چند صد کاربر را در سیستم نشان می‌داد. نزدیک E3 2009 که حدود 460 کیلومتر با دیتا سنتر فاصله داشت، تست دیگری با مودم کابلی انجام گرفت که گزارشها از موفقیت OnLive خبر می‌دادند.

Matt Peckham نویسنده PC World معتقد بود که انتقال چنین حجم اطلاعاتی از نظر تکنیکی بسیار سخت است. چندی بعد هم گفت OnLive نیاز به یک خط پهنای باند ویژه دارد که تضمین شده، اختصاصی و بدون اشتراک و پرسرعت باشد ولی این قضیه هنوز از سوی ISPها قابل تایید نیست.

Cevat Yerli مدیر عامل Crytek، بعد از تحقیق در مورد شیوه Streaming بازیها اعلام کرد که Crytekحداقل تا سال 2013 وارد این مقوله نخواهد شد. Yerli خاطر نشان کرد که شرکت به طور مستقیم وارد همکاری با سرویس OnLive نخواهد شد و خود یرلی تجربه‌ی شخصی در استفاده از این سرویس ندارد. در عوض، EA، ناشر بازیهای Crytek با OnLive وارد همکاری شد و تکنولوژی OnLive را مورد استفاده و امتحان قرار داد.

 

 

واکنش سازندگان کنسول:

Steve Perlman گفته است که کنسول OnLive، كنترلر و مبلغ عضویت آن ارزانتر از کنسول‌های موجود خواهد بود.

هیچکدام از سازندگان کنسول درباره‌ی OnLive اظهار نظر رسمی نکرده‌اند ولی سونی یک نام تجاری درست بعد از اعلام Cloud Gaming به نام PS Cloud به ثبت رساند. به هر حال این مقوله مباحثی چون بازیهای آنلاین، رادیوی اینترنتی، مجله‌های الکترونیکی، Cloud Computing و غیره را در بر می‌گیرد و باعث به وجود آمدن صنایع و زمینه‌های جدید خواهد شد.

رقبا:

اولین شرکتی که وارد این حوزه شد شرکت انگلیسی StreamMyGame بود که نرم افزار استریم و ضبط بازی خود را در 26 اکتبر 2007 و یک نسخه‌ی مخصوص PS3 هم در جوئن 2008 عرضه کرد.

شرکت کالیفرنیایی OTOY در 8 ژوئن 2008، در CES اعلام کرد که با همکاری شرکت AMD قصد دارد یک سوپر کامپیوتر بسازد که برای میلیونها کاربر کارهای گرافیکی را پردازش کند




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 13 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط Farnood Saghi

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 1606
بازدید کل : 77110
تعداد مطالب : 150
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1